7 Ekim 2016 Cuma

Uçak nasıl mı uçar?

uçak nasıl mı uçar

İlk başarılı, a noktasından b noktasına planlı olarak hiç bir sorun çıkmadan havalanıp aynı şekilde iniş gerçekleştirilerek yapılmış, bir güç grubuna sahip uçuş 1903 yılında Wright kardeşler tarafından gerçekleştirilmiştir. Sivil havacılık tarihinin başlangıcı olarak kabul edilen bu tarihten öncesinde de havacılık alanında gelişmeler mevcuttur. Hazerfen Ahmet Çelebi, Leonardo Da Vinci gibi havacılıkla ilgilenmiş kişiler çeşitli çizimler ve deneyler yapmışlardır.

Wright kardeşlerin bu ilk uçuşundan sonra havacılık çok hızlı bir şekilde ilerlemiş, 100 yıl gibi bir sürede o neredeyse sadece iskeletten meydana gelen uçaktan, şu an ki günümüz büyük devasa metal kuşlara sahip olduk. Peki hiç düşündünüz mü bu koskocaman tonlarca ağırlığındaki metal kuşlar nasıl havada kalıyor? Biz araştırdık gelin anlatalım.

Kabaca anlatmak gerekirse buradaki temel mantık basınç farkı. Uçakta taşımanın olduğu yerler yatay kuyruk, gövde ve kanatlardır. Gövde ve yatay kuyruğun rolü kanata göre daha azdır, aslında büyün yük kanatların omzundadır. Uçak belirli bir güç grubu ile hareket ettiğinde hava zerreciklerinin kanattaki hareketi sonucu kanatın alt kısmında yüksek basınç, üst tarafında ise alçak basınç oluşur. Bu hava zerreciklerinin daha uzun süre tutunabilmesi için vortex jeneratörleri de kullanılır. Bu hava zerrecikleri basınç farkı ile uçağı yukarı kaldırırlar. Yalnız kanat uçlarında aşağıdan gelen yüksek basınçlı hava, dönerek kanat uçlarına baskı yapabilir bu da kontrolü zorlaştırabilir bunun için ise winglet yapısı yapılmıştır.
uçak winglet
Winglet Kanat Ucu
Kabaca uçağın uçuşu, havada tutunması bu şekilde, bu yazımı yazarken aklıma bir soru geldi. Bazı uçuşlarınızda denk gelmişsinizdir uçaklarda acil çıkış kapılarına yolcu oturtulur. Peki o yolcunun kim olduğu bilinmezken nasıl güvenip o kapıya bir yolcu oturtabiliyorlar? Ya havadayken o kapıyı açsa bunu denemeyeceğinin garantisini kim verebilir ki? Uçağı yapan şirket verebilir nasıl mı?

Uçakların kapıları ilk açışta içeri doğru daha sonradan dışarı doğru olacak şekilde dizayn edilmiştir. Bunu bir aklımızda tutalım. Normal bir uçuşta uçaklar 40000 feet mesafede seyir ederler. Bu mesafedeki basınç ve oksijen miktarı insanların yaşamını sürdürebilmeleri için uygun değildir. Dışarıda çok az oranda oksijen vardır ve basınçta hayli düşüktür. İnsanoğlu yaşayabilsin diye uçağın içerisi yani kabin kısmı basınçlandırılır ve sanki 8000 feetdeymiş gibi içeriye hava verilir. Bu durumda ne olur? Dışarıda alçak basınç zaten vardı bir de biz içeriyi basınçlandırınca içeride yüksek basınç oldu. Kısaca içeriden dışarıya doğru bir baskı oluştu. Şimdi en başta bahsettiğimiz kapının içeri doğru açılma mevzusunu hatırlayalım. Bu kadar büyük bir basınç farkı varken değil sıradan bir yolcu dünyanın en güçlü insanı gelse o kapıyı açamaz.

Sonuç olarak tekrar hatırlayacak olursak uçaklarda bir çok şey basınç farkı ile sağlanıyor buna bütün uçuşta dahil. Özetle kanatın alt tarafında oluşan yüksek basıncın uçağı havaya kaldırması sonucu uçağımız havada tutunabiliyor, buna ek olarak yatay kuyruk ve gövdenin aynı şekilde uçağın havada tutunmasında katkısı vardır.

0 yorum to “Uçak nasıl mı uçar?”

Yorum Gönder